Wannabe explorer, in pursuit of the perfect life. Almost there

Muntii nostri aur poarta

Continuarea o cunoasteti prea bine. Dupa care ne plangem, mieunam, vorbim in necunostiinta de cauza, avem informatii la mana a 3-a si ne ponegrim unii pe altii, timp in care toata lumea pierde. Timp, bani, nervi, si prieteni.

Asa ca m-am urcat frumos in masina si am pornit catre Rosia Montana cu gandul de a lamuri situatia delicata – cel putin in ceea ce ma priveste. Vroiam informatii la prima mana, sa aud parerile tuturor si mai ales sa aflu de la cei direct afectati o parere sincera – lucruri care s-au si intamplat.

Am ajuns intr-o frumoasa zi de duminica chiar in momentul inceperii Zilei Minerului – un eveniment oarecum impropriu denumit avand in vedere ca minele sunt inchise. Ma rog, trecem peste asta.

Primul flashback l-am avut in momentul in care reprezentantii a N comunitati, imbracati in costume traditionale din zona au defilat in cel mai pur stil comunist in fata primarului si prefectului, dand mana cu acestia. Am o oroare fata de defilarile comuniste, participand si eu la cateva in copilarie si fara sa critic aceasta defilare totusi cred ca se putea organiza altfel.

Garda romana insa si-a facut treaba cu brio si a salutat toti participantii – o idee chiar draguta, la fel ca si cea a jocurilor romane si dacice, a balistei, arcurilor si sagetilor romane cu care se puteau juca cei din zona (in conditii de siguranta, bineinteles). Nu mai putin impresionant a fost asezamantul dacic unde timp de cateva ore niste daci simpatici au forjat fier, au facut bijuterii si multe altele.

Cel mai impresionant lucru insa a fost focul de artificii de la miezul noptii – cu rusine trebuie sa zic ca cel care are loc la Cluj de 1 Decembrie se poate ascunde, atat ca intensitate si durata.

Aici termin cu nu foarte scurta introducere si cateva poze.

De aici incolo doar lucruri serioase si din motive de care nu mai trebuie sa amintesc, fara poze. Si pentru ca voi aborda cateva subiecte sensibile stiu ca vor exista o gramada de carcotasi care vor avea alta parere si imi vor spune ca sunt partinitor. Pentru acestia vor urma cateva sfaturi in final.

***

Rosienii sunt unii dintre cei mai faini oameni cu care am intrat in contact si spun asta fara nici o retinere. Sunt oameni simpli, harnici si dornici de munca. Mai mult de atat, nu au absolut nici o retinere si le spun lucrurilor pe nume.

Sunt convins ca putini jurnalisti, reporteri si oameni interesati de proiect, indiferent de care parte a baricadei se afla, au avut ocazia sa interactioneze cu ei asa cum am facut-o eu. In momentul in care realizeaza ca nu ai un interes ascuns se deschid fata de tine si isi spun cu multa pasiune of-ul.

Rosienii vor minerit. Indiferent pe cine ai intreba iti va spune ca ei vor sa munceasca. Minerit, turism, alte domenii conexe. Orice, dar sa munceasca – nu vor ca zona lor de bastina sa moara. Toata lumea realizeaza ca redeschiderea exploatarii miniere este singura solutie fiabila de a tine in viata economia zonei.

Zona nu este moarta. Se intampla tot felul de lucruri interesante la Rosia Montana, mai departe de orice festival al fanului sau zi a minerului. Se reconstruiesc case, se reconditioneaza popasuri turistice, se reamenajeaza zone intregi – in primul rand pentru rosieni si in al doilea rand pentru turisti. Corect, sunt banii RMGC-ului, dar sunt singurii bani.

RMGC-ul are o fata umana. Cred este prima data cand aud de o companie care are programe CSR de o asemenea amploare, cu atat mai putin de una care are un intreg departament de relatii comunitare. Pe langa ajutorul material care il ofera localnicilor le acorda si sprijin moral, psihologic si fizic. Mai mult de atat, trimit copiii la scoala in diferite locatii, ii cazeaza si in principal le acopera cam toate cheltuielile. Si asta fara macar sa fi sapat un metru de roca.

Mineritul cu cianuri este sigur. Daca nu intelegi procesul simpla mentionare a cuvantului cianuri te face sa tremuri. Este o substanta extrem de periculoasa si nu ar trebui folosita. Insa este cea mai eficienta metoda de minerit – si procesul este foarte sigur. Acesta se desfasoara in circuit inchis si riscurile sunt aproape zero. Nu trebuie sa ma credeti pe cuvant, orice om competent va poate explica intreg procesul. Google va poate fi la fel de folositor. In final, cianura rezultata nu va fi mai nociva decat cea din cafeaua pe care o beti in fiecare dimineata.

Impactul asupra mediului va fi enorm. Daca a existat un moment care ar fi putut sa-mi schimbe parerea despre intreg proiectul de la Rosia Montana ar fi fost in mod cert acela in care am aflat care va fi impactul asupra mediului. In clipa in care vizualizezi cum va arata zona dupa 20 de ani de minerit te trece un usor fior. Cel mai mare impact il va avea iazul de decantare care va acoperi un sat intreg. Imaginea imi va ramane mult timp intiparita in minte si in mod cert e un sacrificiu imens.

Zona va fi reamenajata. Intreaga exploatare va lasa in urma un peisaj dezolant insa RMGC se obliga sa refaca intreaga zona. Am vazut machetele si cel putin pe hartie arata extraordinar. Din cateva puncte de vedere va arata chiar mai bine, eu am depistat un excelent loc pentru un teren de golf :-)

Povestea UNESCO. S-a vehiculat ideea includerii Rosiei Montane in patrimoniul UNESCO. Suna foarte bine si interesant insa oricat incerc sa-i vad utilitatea, nu reusesc. Rationamentul principal este ca exista sute de galerii romane si pre-romane care ar trebui pastrate intacte pentru a putea fi vizitate si studiate.

Bun, oricat de mult mi-ar surade si mie ideea, hai sa ne gandim la partea practica: Muntele este un schweitzer de galerii, sute de kilometri de galerii. Unele atat de inguste incat nici un ne-miner nu prea poate trece prin ele. Ok, putem sa vizitam un kilometru, hai doi. Dar cati oameni cunoasteti care ar sta cateva zile in mina sa viziteze sute de kilometri, cu atat mai mult cu cat galeriile sunt vechi, nesigure, imbaxite, pline de gaze toxice si apa acida. Am o geaca pe care o pot linistit arunca din cauza apei din mina.

Cu toate conditiile de mai sus sa zicem ca ar fi cateva sute de turisti pe an, care ar sta cate o saptamana in mina. Oare se poate face industrie din asta? Cu atat mai mult cu cat sigur cativa dintre ei vor muri? Turismul de nisa este o afacere interesanta, dar ma indoiesc ca ar putea sa sustina economia zonei.

Plus, procesul de includere in patrimoniul UNESCO dureaza undeva in jur de 10 ani. Chiar daca procesul va fi pornit azi, in 5 ani Rosia Montana va fi moarta, la propriu. Dupa care poate fi linistit inclusa in orice patrimoniu.

Mai mult de atat multa lumea pare sa uite (sau sa nu stie) ca in momentul in care o zona este inclusa in patrimoniul UNESCO orice fel de investitie se stopeaza. O alta mana cereasca pentru rosieni.

***

Ma bucur nespus ca atat de multa lume este interesata de Rosia Montana. Chiar ar trebui, pentru ca este o alta lume – una frumoasa, cu oameni superbi, zambareti si saritori. Si da, ei trebuie salvati, insa de la saracie. Trebuie salvati cu o masa calda, o paine pe masa si un loc de munca onorabil, asa cum au avut si parintii si bunicii lor.

Nu trebuie salvati de pustani care lasa in urma seringi la un festival anual. Voi habar nu aveti in ce conditii traiesc oamenii aia, veniti sa cantati la chitara, sa stati in corturi si sa mancati paine cu salam. Va imbatati crunt si a doua zi spre seara cand va treziti plecati acasa. Si mai veniti la anul, timp in care Rosia Montana intra pe idle si nu se intampla nimic, o sa stea sa va astepte la o noua tura de chefuiala.

Newsflash, intre timp oamenii aia trebuie sa traiasca, sa munceasca, sa se bucure si sa aiba grija de copiii lor ca sa nu ajunga ca si voi. Si in cazul in care v-ati decis ca ii ajutati cu programe sociale, cu o slujba decenta sau mancare pe masa eforturile voastre folcloristice sunt inutile. Nu fac altceva decat sa supere niste oameni deja necajiti. Nu m-as mira ca data viitoare unul dintre voi sa se trezeasca cu un saitroc in cap.

Asa cum exista oameni din RMCG care nu au fost in viata lor la Rosia Montana si carora li se pare o slujba ca oricare alta fara prea multe implicatii sentimentale, asa exista si opozanti care lupta impotriva proiectului din rationamente financiare – este un job ca oricare altul, chiar daca eu sunt rosian.

Daca nu esti cu un localnic langa tine oamenii se uita circumspecti – de-a cui esti si pentru cine spionezi. Se uita indelung la masina si daca ai numere de Bucuresti sigur ai o treaba importanta acolo.

In luna septembrie exista sperante ca proiectul va fi (re)evaluat de catre mai marii de la Bucuresti. Sincer sper sa fie aprobat si intr-un final sa rasara soarele de aur si la Rosia Montana si sa revad si mai puternic zambetul pe buzele rosienilor.

Mi-e mila de rosieni. Mi-e mila pentru ca se bate lumea pe ei ca pe cai. Fiecare trage intr-o parte sau alta fara sa se gandeasca la consecinte. Oameni buni, e viata lor, e pamantul si mostenirea lor. Hai sa-i lasam sa-si decida singuri soarta fara sa-i salvam 2 zile pe an.

Sunt niste oameni atat de faini incat rar iti va mai fi dat sa vezi. Eu unul m-am indragostit de ei. Acum e randul vostru.

46 Comments to Muntii nostri aur poarta

  1. August 31, 2010 11:40 am Permalink

    multumesc :-) eu am copilarit in Rosia Montana.
    “Credeti-ma cand va spun ca oamenii aia sunt (erau) extrem de saraci, mama s-a nascut si a trait acolo pana cand s-a casatorit, asa ca stiu ce era prin zona, si eu imi faceam vacantele de vara/iarna tot acolo!” citat de aici: http://www.ciulea.ro/salvati-rosia-montana/

  2. marius's Gravatar marius
    August 31, 2010 11:40 am Permalink

    fain spus! Da de gandit

  3. August 31, 2010 11:50 am Permalink

    Felicitari ca ti-ai facut timp sa te duci la fata locului, sa stai de vorba cu localnicii si ca ti-ai exprimat sincer parerea, chiar daca aceasta nu coincide cu “trend”-ul general.
    Respect!

  4. August 31, 2010 11:54 am Permalink

    Bine spus Lorand. Anul asta am fost invitat sa merg la festivalul respectiv. Am refuzat din motivele prezentate de tine; nu sunt genul de persoana care sa mearga la spart de chef, “chef” a localnicilor :) Si-au batut joc, hippioti fara ocupatie!

  5. August 31, 2010 12:52 pm Permalink

    Lorand,
    Felicitari pentru o analiza sincera si obiectiva!
    Acum 7 ani jumate, cand am ajuns prima data la Rosia, am crezut ca o sa stau vreun an de zile. Intre timp, m-am indragostit de Rosia, de rosieni si de proiectul minier. Asa ca te inteleg perfect :) .
    Pentru cei care vor informatii mai tehnice despre proiect: http://www.RMGC.ro. Pentru cei care vor un blog despre Rosia si despre proiectul minier: http://www.CatalinHosu.ro.
    Toate bune tuturor!

  6. August 31, 2010 1:22 pm Permalink

    Dacă tragi o linie pragmatică peste cele spuse și răspuse de toată lumea, pro și contra exploatare, rămâne doar problema de fond: Ce câștig are statul român din acest contract cu cântec?

    Unu la mână: 3-4 miliarde de dolari contra unui munte și a unei bucăți importante din istorie? Adică, o să câștigăm o rată din ce împrumutăm noi zilnic de pe piața de capital, felie care merge în buzunarul pensionarilor și a bugetarilor, nicidecum în investiții pe termen lung și infrastructură, pentru că, nu-i așa, nici un guvern n-a demonstrat până acum că e capabil să valorifice eficient resursele țării altfel decât în interes propriu.

    Doi la mână: Dacă acei bani oricum nu ne aduc nici un beneficiu pe termen lung, ce rost mai are să radem o formă de relief cu tot cu ecosistemul din jur?

    Trei la mână: Vorba vine că zăcământul de aur e doar cireașa de pe tort, o cortină în calea exploatării altor zăcăminte, de aceleași obscure părți. Gurile rele zic că ar fi vorba de vreo 30-40 miliarde de dolari de fapt în zăcăminte de Argint, Cupru, Litiu și alte minereuri mult mai abundente decât aurul și mai ușor de extras. La cât tamtam se face în jurul acestei așezări și văzând minuțiozitatea și răbdarea cu care RMGC înaintează cu pași mărunți dar siguri, străduindu-se să împace cu orice preț pe toată lumea, și să nu supere pe nimeni, oferind pâine și circ în schimb (sărbătoarea de care vorbești de exemplu), convingând pe toată lumea că de fapt e altfel, e limpede că miza e astronomic mai mare decât vor alde Adriean Videanu & company să pricepem noi, ceilalți.

    Hai să nu ne vindem pielea chiar așa, pe “peanuts”, cum am făcut și cu petrolul…

  7. August 31, 2010 2:08 pm Permalink

    @emil noi ne vindem ieftin, astia suntem :) uite spre exemplu Baraganul, avea un plan de dezvoltare cu potential enorm, au inceput privatizarea regiunii, aka vandut…

  8. Roxana T.'s Gravatar Roxana T.
    August 31, 2010 3:12 pm Permalink

    @ Emil – daca existau si alte resurse aici care meritau exploatate, fii sigur ca le-ar fi exploatat Culitza pe vremea lui… doar nu degeaba nu mai e picatura de uraniu la Baita – Bihor…

  9. August 31, 2010 3:17 pm Permalink

    Nu cred că mai ține de alegere. Nu cred că are cineva curajul ca în momentul de față să spună “dacă alegeam partidul X era mai bine”.

    Bullshit – odată cu varianta eșuată a PDL, cred că am încheiat toate combinațiile (ne-extremiste) posibile și asta mi se pare cel mai trist (PSD, PNL, PDL etc – toți au reușit să-și demonstreze incompetența și reaua voință, pe rând sau în combinații din cele mai sinistre ce nu mai țin de politică, unde stânga se cuplează cu dreapta și ideologiile sunt doar chestii de adormit copii).

    Vis-a-vis de Roșia Montană, da, prefer să rămână neexploatată, bazându-mă pe un minim optimism și o oarecare doză de patriotism: Sper ca generațiile următoare vor fi mai înțelepte decât noi, valorificând mai bine bogățiile statului (sau cel puțin așa-mi place să mă amăgesc)…

    Cum ziceam, ei spun că aurul ar fi “motivul primordial”, ceea ce mie mi se pare cu cântec. Dacă mai sunt “doar” atâtea resurse, de ce să-și mai bată capul??? Vorbim de o zonă exploatată fără mijloace moderne din cele mai vechi timpuri, deci, cu potențial uriaș să aibă o mulțime de alte resurse.

    De asemenea, unde este partea română care a făcut contraexpertiză prin cercetări geologice în particular care să dovedească cele spuse? Odată concesionat, un teren e bun concesionat, cu tot cu bunurile care se află pe el. Sigur, ar putea fi altfel, echitabil, însă știm bine Statul Român specialist în contracte jenant de păguboase din motive felurite: Interese obscure, avocați nepregătiți, incompetență. De aici și intuiția mea că încă nu suntem destul de inteligenți să valorificăm această resursă, însă putem să o lăsăm în pace până când vom fi.

    Oamenii de acolo sunt cu atât mai puțin în măsură să ia o decizie despre zona lor: Majoritatea au acceptat strămutarea sau alte bunuri materiale, deci venituri pe termen scurt, aparte că majoritatea sunt needucați și în speță ușor manipulabili și inapți pentru decizii de interes național. (Fără supărare, sunt doar pragmatic)

    Mă opresc aici pentru că întrebările prea multe și răspunsurile nu le dă cine trebuie.

    În fond, noi suntem opinia publică, știm și noi din ce ni se varsă în mass-media.

    Mă tem că jocurile sunt deja făcute oricum.

  10. Sabin's Gravatar Sabin
    August 31, 2010 5:47 pm Permalink

    Buna documentare si ne prinde bine. La ce este scris vreau sa mai spun ca martori oculari care au fost la sarbatoarea minerului la Rosia montana mentionau un lucru care trebuie retinut. Centrul de informare al RMGC, muzeul aurului si celelalte cladiri restaurate au inceput sa dea un aer nou localitatii. Cum va arata oare Rosia M dupa 20 de ani de resta urare, amenajare si exploatare la ultimul ragnet al stintei? Oricum de sute de ori mai bine decat abandonata si parasita asteptand cate o letcaie de bani din cota ministerului turismului pentru amenajare.

  11. Politrucul's Gravatar Politrucul
    August 31, 2010 8:08 pm Permalink

    Lorard , ma bucura vizita facuta si cred ca pot sa am aceea si opinie despre visul cu UNESCO. As vrea sa privim si alfel lucrurile: daca ar fi aceasta o realitate realizabila n-ar fi depus statul roman , sustinut de mogulii care sponsorizeaza ONG-urile, in 10 ani documentatia necesara? Desigur ca ar fi facut-o dar nu e un ,, ghiseft” pentru ei acest lucru. Au lansat zvonul numai sa incurce RMGC-ul sa lucreze pentru ca spre deosebire de alte compani inscrise la privatizarea Romaniei acasta vrea si poate sa faca treaba. Nu e singura pe care oameni rau intentionati din statul roman o sicaneaza si pun tot felul de bete-n roate.

  12. Cristian's Gravatar Cristian
    August 31, 2010 9:06 pm Permalink

    Am citit atat articolul cat si comentariile referitoare la acest subiect. Nu pot decat sa il felicit pe autor pentru sinceritatea si obiectivitatea articolului si pentru ca, spre deosebire de altii, a avut curajul sa-l scrie dupa ce s-a documentat la fata locului

    Felicitari

    S-au spus pareri si pro si contra dar cine i-a intrebat pe cei care locuiesc acolo “E ce vor?” Poate unii au dreptate cand afirma ca sunt mai putin educati, mai simpli “de la tara” si ce daca? Asta nu poate sa dea dreptu nimanui sa le ia dreptul la libera exprimare. Sau poate ?
    Poate ar trebui sa ii intrebam si pe ei ce vor
    Poate acei indivizi nu care spun ca nu vor sa ne vindem ieftin resursele si bogetiile nu au fost niciodata acolo. Din media (sa nu uitam ca media este un formator de opinie …) nu se poate obtine o informare corecta!!!
    Optimismul si patriotismul unora nu le pune o paine pe masa celor pe care mai marii nostri i-au uitat acolo. nu le orefa nimic! poate acest proiect le poate da o sansa si noi posibilitati de a trai si de a-si creste copii mai bine. trebuie sa ii condamnam si pe ei la incultura si la needucare?
    Ma intreb daca cineva s-a gandit la acei oameni (minerii) care vor doar sa munceasca. La cate locuri de munca se vor crea de catre cei care vor exploata acele zacaminta si la cele care vor fi create pe langa ele.
    noi nu ne vindem tara … nu ne imprumutam pentru investitii ci pentru cheltuieli curente. Nu investim in nimic!

    Pe cei care nu sunt deacord cu acest proiect as vrea sa-i intreb daca stiu la cat se ridica valoarea acestui proiect ?
    Oare ei stiu ca pentru un asemenea proiect trebuie sa depui o garantie destul de mare ?
    Cui? Acesti bani vor fi la dispozitia statului pentru o perioada de … ani
    Dar daca ei gandesc asa inseamna ca e mai rentabil si mai ieftin sa ne imprumutam din alte parti si sa platim dobanzi si alte costuri ale incompetentei unora …
    Noi nu ne vindem tara … O vom da gratis pentru ca nu vom fi in stare sa ne platim datoriile …

  13. Dragomir's Gravatar Dragomir
    August 31, 2010 10:28 pm Permalink

    “Muntii nostri” nu vor mai exista.

    Fara munti dispar izvoarele, apele, animalele si padurile, deci localnicii vor avea bani, dar vor trai intr-un desert toxic.

    Oricate de mare strateg te crezi, daca te concentrezi doar o valoare din plan, esti ingust. Banii nu sunt totul.

  14. August 31, 2010 11:25 pm Permalink

    Sabin

    Nu există natură abandonată. Există natură care vrea tot mai tare să ne abandoneze pe noi pentru că suntem atât de lacomi și necumpătați ca specie. Din cauza asta, tind să cred că nu suntem generația potrivită să tăiem un munte. Sper ca urmașii noștri să fie mai înțelepți, și dacă e să fie mutat muntele din loc, măcar să fie un târg echitabil.

    Cristian
    Dacă ai încerca să fii puțin mai coerent în exprimare și în substanța textului generat, poate aș fi reușit să deduc dacă ai sau nu o opinie despre subiect.

    Fac totuși un efort să comentez cele spuse de tine:
    Din moment ce localnicii din Roșia Montană sunt cetățeni ai Statului Român, voința personală nu contează atât de mult cât contează interesul Statului Român pe termen lung.

    Nu, nu fac parte din categoria care spune “să nu ne vindem țara”. Nu-s Funar, dacă asta insinuezi, iar când te îndoiești de faptul că spun că-s patriot și optimist, ar trebui să te întrebi de ce o faci.

    Ba din contră, susțin ideea că trebuie să ne vindem bogățiile, dar s-o facem cu foarte mult cap și chibzuință, gândindu-ne nu doar la beneficiile pe termen scurt și să încercăm să avem o viziune pe termen lung, or RMGC nu este decât o corporație cu acționari obscuri în spate, care promite marea cu sarea și care mă sperie prin meticulozitatea prin care își pavează traseul spre obiectivul final: Exploatarea nestingherită a resurselor țării pentru avantaje îndoielnice pentru partea română.

    Uitându-mă puțin la istorie, șansele ca acest contract să fie în beneficiul României și în speță al tău, sunt minime sau chiar inexistente, uitându-ne strict procentual.

    Ia să vedem câteva exemple care-mi vin în minte:
    - Bechtel – Plătim (plătim premium!) și dacă ni se dau cu țârâita autostrăzi și la fel plătim penalizări și dacă nu se construiește nimic, din cauza unui contract păgubos semnat de penibilii noștri politicieni.
    - Insula Șerpilor a fost concesionată (promisă) tot unor obscuri chiar înainte de a fi retrocedată României.
    - Resursele de petrol ale României sunt concesionate practic pe *gratis*, pe zeci de ani, unor companii ce nu au în comun nimic cu interesul național. Noi ne-am ales cu niște fărâmituri, în contextul în care puteam să dăm lecții de dezvoltare Europei.

    Te invit să-mi arăți un singur model de succes implementat de Statul Român în colaborare cu o terță parte, din care am ieșit în câștig prin exploatarea resurselor naturale.

    Vreau să văd:
    - Ce contract obligă de fapt RMGC să-și respecte promisiunile
    - Clauzele care duc la amenzi, penalizări exorbitante și rezilierea imediată î nțelegerii în caz că RMGC nu-și respectă câtuși de puțin unul dintre angajamente.
    - Garanții anticipate care scutesc România de orice riscuri semnificative și că odată intrați în horă noi vom fi veșnic în avantaj și nu umiliți de bulldogi corporatiști și avocați fără scrupule cum se întâmplă în cazul altor contracte.
    - Pretențiile emise de partea română. Nu vorbește nimeni despre ele, ceea mă face să cred că nu există de fapt. Iar nu ne-am făcut temele…
    - Studii de fezabilitate făcute de partea română care demonstrează că exploatarea este în interesul României.
    - Garanția că RMGC e de fapt singurul investitor viabil pentru Roșia Montană. De ce nu poate statul Român angaja un offshore sau o terță parte din țară capabilă să lucreze în interesul nostru fără pretenții enorme asupra “prăzii” ?
    - Orice altceva. Doar eu am senzația că nimeni nu întreabă întrebările potrivite???

    Dacă e să facem vreodată pasul ăsta, vreau să avem cel puțin o rețetă de succes, nu să facem experimente cu o bucată bună din Natură, fiindcă tu consideri că (o să) avem un Guvern cu suficient discernământ și viziune pe termen lung ca să luăm decizii de nivelul ăsta. Dacă discernământ și viziune îți sunt termeni străini, te rog evită să-ți exprimi opiniile semidocte pentru a te afla în treabă.

  15. September 1, 2010 12:11 am Permalink

    Emil
    Sti care-i faza defapt prin tara asta, politicienii, avocatii is toti foarte bine pregatiti, si isi exercita profesiile cu o desavarsire impecabila, insa scopurile care le ating nu au nici cea mai vaga legatura cu dezvoltarea Romaniei…
    Am fost membru de partid, cu rusine zic asta, dar ce-am auzit pe acolo, belive me you don’t wanna (scarbit)

  16. September 1, 2010 8:14 am Permalink

    Cand ai fost ultima data la Rosia Montana? Cand ai stat ultima data de povesti cu reprezentantii RMGC? Dar cu reprezentantii ONG-urilor care se impotrivesc proiectului?

    Eu nu sunt politician sa ma ocup cu asa ceva.

    Apasa pe linkul de pe username-ul meu si vezi lista cu cele 3 zone din Romania unde s-a folosit metoda de exploatare propusa de RMGC. Du-te acolo cu masina si intreaba cum o duc oamenii si cum rezista mediul natural.

    Inca ceva; te bazezi pe o premisa fara dovezi serioase: ca localnicii vor primii ceva de facut in cadrul exploatarii. Poate la inceput, dar, in timp, RMGC va importa muncitori straini ieftini si specialisti necesari, cum face orice companie mare.

    In principal tu presupui ca marile companii se auto-reguleaza si fac tot ce promit, probabil pentru ca ai impresia ca sunt infinit mai bune ca un Stat. Realitatea este mult mai diferita.

    In final, mentionez ca argumentul tau pro-populis, ca localnicii vor trai mai bine, este pur si simplu trist. Este plina Romania de sate sarace care au nevoie de ajutor si investitii. Deci de ce atat de multa atentie doar pentru acest sat? Este o discriminare foarte urata. Pare mai degraba un pretext pentru o alta amanetare “smechera” a resurselor nationale, o traditie a ultimilor 20 de ani.

    Ca fapt divers, tot dupa principiul tau, se pot taia toate padurile, pentru ca satele de langa ele sa aiba niste bani. Suna bine, nu?

  17. Timpul e relativ's Gravatar Timpul e relativ
    September 1, 2010 9:42 am Permalink

    20 de ani e termen lung? Serios? Pai in cazul asta da, nu e nici un bai, probabil ca nu trebuie sa gandim decat fix pentru jumatate de generatie, dupa aia potopul, Doamne ajuta sau cum vrei sa-i zici.

  18. Dragomir's Gravatar Dragomir
    September 1, 2010 10:25 am Permalink

    Trebuia sa scriu cu alt email…

    Ba pot sa vin cu asa argument.

    Vorbim de patriomoniu, nu de alune de padure.

    Rationamentul meu vine din mentalitatea de dezvoltare durabila si de asigurare a mediului pentru urmatoarele generatii de oameni.

    Rationamentul tau este cel al “haideti sa petrecem ca si cum nu ar exista ziua de maine”, o gandire comuna in randul manelistilor (desi cred ca nu esti unul). In termeni mai seriosi, rationamentul tau se poate rezuma pe scurt in: canibalizarea viitorului oamenilor. De aceea sunt opus activitatilor RMGC si activitatilor Guvernului privind legalizarea activitatilor RMGC.

    Inteleg ca ai specializare de economist, si ai fost indoctrinat sa gandesti intr-un anumit fel, dar asta nu este o scuza pentru faptul ca nu vrei sa gandesti cu tot creierul.

  19. Dragomir's Gravatar Dragomir
    September 1, 2010 10:59 am Permalink

    :) Pai aici e un blog, nu o stire. Normal ca e personal! Doar nu te consideri o agentie virtuala de stiri…

  20. Dragomir's Gravatar Dragomir
    September 1, 2010 11:01 am Permalink

    Sper ca intelegi, nu vreau sa fiu rau, dar din moment ce blogul tau are domeniu cu numele tau, fara sa fie vorba de o fundatie care poarta numele tau, mi se pare ridicola pretentia la impersonalitate.

  21. September 1, 2010 1:38 pm Permalink

    Dragomir
    In primul rand, ratezi sa intelegi ce se petrece in tara asta. Nu este vorba ca Rosia Montana este patrimoniu sau nu. Avem o gramada de locatii in tara demne de pus in rama, de care probabil habar n-ai, pentru care nu se lupta nimeni impotriva defrisarilor si exploatarilor fara limita. Tu acum ar trebui sa lupti impotriva standardelor de desfasuarare a activitatii RMGC, si impotriva guvernului care le accepta, motiv pentru care probabil zonele alea 3 de care ziceai sunt cum sunt. Daca probabil s-ar fi implementat zone de exploatare la nivelul secolului 21, nu 19 ca la noi in tara, lucrurile ar fi fost diferite, unde noi n-avem de unde sa stim care sunt “the new hi-tech shit” pentru ca nu iesim din tara. Noua ni spune ca suntem in standarde la televizor, ca x valoreaza y, ne facem ca am priceput si o luam de-a buna, pentru ca nu cercetam :)
    Te rog sa faci o excursie dinspre Ungaria inspre Austria pana prin Olanda sa imi zici ce vezi, in materie de lucrari in mediul natural.
    Exploatarea resurselor, se face de cand ne stim noi ca rasa umana si se va face in continuare, nu ai cum sa te impotrivesti, numai pentru ca vrei sa-ti hodinesti curul pe o gramada de aur la Rosia, sunt multe altele ca ea in romania.

  22. Dragomir's Gravatar Dragomir
    September 1, 2010 1:55 pm Permalink

    @Billy

    Oricum eu nu am ce sa le fac. Aceste mesaje nu cred ca au impact pe proiect, dar macar sa stie ca talharii din stat si asociatii lor din mediu privat ca sunt priviti, urmariti si actiunilor lor vor intra in istorie.

    Romanii nu inteleg valoarea zonei in care traiesc, asa ca o abuzeaza pe aceasta, intr-o frenezie de lacomie. Poate ca dupa ce Romania va ajunge un desert toxic, vor pricepe aceste probleme fundamentale ale societatii, doar ca va fi prea tarziu.

    Da, exploatarea resurselor se face de foarte mult timp si se va face in continuare, pana se termina resursele. Cu cat e mai performanta, cu atat se termina mai rapid si distruge mai rapid mediul. La Rosia Montana exista exploatare de pe vremea dacilor, poate sa existe si acum intr-o forma care e mult mai putin distructiva.

  23. Alexandra's Gravatar Alexandra
    September 1, 2010 2:15 pm Permalink

    Nimeni nu contesta istoria Rosiei Montane sau tot ceea ce inseamna ea, dar avand in vedere ca oamenii(in mare parte) din zona traiesc de pe o zi pe alta, aceste investitii ar veni manusa pentru cei fara locuri de munca.

  24. September 1, 2010 2:28 pm Permalink

    Salut Lorand,

    Vad ca pana acum s-au strans multe pareri pro si contra a ceea ce ai scris pe blogul tau. Inainte de toate trebuie sa admiti ca daca tratezi un astfel de subiect, chiar si daca te duci la fata locului, nu inseamna ca ai gasit adevarul despre Rosia Montana. Ai vazut la fata locului care este situatia dar de acolo pana a cocheta cu proiectul celor de la RMGC este o cale prea lunga. Lunga de vreo 13 ani in care compania a tot pompat niste f. multe gramezi de bani in a-si promova proiectul. Voi aduce in discutie doar reclamele de la tv care dupa o perioada au fost sistate pentru ca CNA s-a sesizat ca sunt mincinoase in ceea ce privea cifrele prezentate.. Asta ca sa ne facem idee despre “onestitatea” celor de la RMGC.

    Pe de alta parte imi pare rau dar daca sustinerea ta, chiar doar conceptuala a proiectului celor de la RMGC ,vine doar din consultarea expertilor sai si a localnicilor, mi se pare dubioasa. Conform unei logici elementare ar fi trebuit sa consulti si expertii ONG-urilor, sa vezi ce au de spus. Sa mergi la ONG-ul X sau Y si sa-i citezi si sa demonstrezi ce aveai de demonstrat. Eu asa gasesc logic. Asta daca nu vrei doar sa te ascunzi in spatele “opiniei personale” garantata de democratie. De ce am pus ghilimele? Pentru ca multi se ascund in spatele acestui concept si isi permit sa arunce cu noroi fara sa-si asume responsabilitatea celor declarate.

    Bun si pentru ca nu vreau sa par doar refractar fara aduc ceva nou in discutie , atunci iti recomand sa citesti si http://www.greenpeace.org/romania/campaigns/ro-ia-montan de pe site-ul Greenpeace Romania si sa iei contact cu ei ca sa-ti prezinte si versiunea lor. Sunt tineri entuziasti care iti vor raspunde la absolut toate intrebarile legate de campania lor impotriva exploatarii miniere pe baza de cianuri. Este doar un ONG cu vreo 30 de ani vechi de activism pe probleme grave de mediu si nu cred ca e implicau aiurea-n papusoi sau la comanda politica, asa cum sa zicem ca s-a insinuat pe alocuri despre alte ONG-uri.

    Si daca tot te-ai urcat in masina sa mergi la RM te sfatuiesc sa vii si la procesele in care RMGC si Greenpeace Romania se infrunta de ceva timp. Sa vezi acolo argumentele ambelor parti prezentate in instanta, acolo unde doar probele primeaza si nu parerile prezentate pe bloguri. Acolo unde instanta da castig de cauza cam de fiecare data celor de la Greenpeace.

    Pace!

  25. Petru's Gravatar Petru
    September 1, 2010 2:31 pm Permalink

    In ciuda criticilor vehemente aduse acestui proiect, Rosia Montana ar putea fi colacul de salvare al tarii in aceste dificile perioade de criza economica internationala.

  26. September 1, 2010 2:46 pm Permalink

    Offtopic: Mulți români suferă de mania “ultimului cuvânt”, indiferent de argumentele aduse într-o discuție. Vreau să văd dacă cineva își lasă scrotul cu testiculele aferente acasă și, judecând cu capul, admite în fața a noi dovezi solide, că s-a pripit puțin trăgând niște concluzii.

    În acest fel, un formator de opinii, dă dovadă de coloană vertebrală și de o moralitate de excepție și nicidecum prin înverșunarea prin care-și susține punctul de vedere ignorând orice argument de bun simț.

    Over & Out.

  27. Cristian's Gravatar Cristian
    September 1, 2010 2:49 pm Permalink

    Emil Tamas

    Comentariul ar fi trebuit sa-ti dea de gandit … sa citesti si printre randuri …

    Din cele spuse de tine inteleg ca acei locuitori despre care vorbim sunt doar niste pioni, niste roboti care nu au dreptul la o parere, nu au dreptul sa-si decida singuri viata.

    Innteresul statului? Care stat? Acela care le-a inchis singura sursa de venit si i-a abandonat? I-a condamnat la saracie. Despre acest stat vorbim?

    Nu am insinuat nimic la adresa numanui dar daca te-ai simtit …

    Eu nu sustin ca trebuie sa ne vindem bogatiile! Sustin ca trebuie sa le valorificam si daca nu suntem in stare sa le exploatam noi sa-i lasam pe cei care pot sa o faca. Din aceasta intelegere trebuie sa castige toata lumea, unii mai mult alti mai putin. Sa nu uitam ca RMGC este o companie care are sediul in Romania (intr-adevar este detinuta de o corporatie cu niste actionari obscuri) platitoare de taxe si impozite catre stat. Ceea ce promite sunt de acord ca suna frumos pe hartie si poate suna si in prectica cu avantaje si pentru partea romana. Mai multe sau mai putine … Cei care beneficia mai mult de pe urma acestui proiect vor fi locutori din zona care vor avea sansa de a avea un veni si un trai cat de cat decent.

    Daca ne tot uitam in istorie sau cu alte cuvinte ne intoarcem inapoi te intreb o sa progresam vreodata?

    Sunt de acord ca avem experiente nefavorabile cu alte companii si proiecte. Asta inseamna ca toti sunt la fel? E usor a pune etichete in necunostinta de cauza si din spatele unui monitor.

    Intr-adevar nu exista, sau poate nu stiu eu de existenta unui proiect de succes. Asta nu inseamna ca acesta nu ar putea fi? Sau … Cu alte cuvinte ar trebui sa nu mai facem nimic, sa nu mai investim in minic impreuna cu o companie straina. La Rosia Montana ar putea sa fie primul proiect care sa ne aduca beneficii.

    Daca ai uitat sau nu stiai tin sa-ti amintesc ca traim intr-o tara in care este permisa libera exprimare si orice persoana poate sa-si exprime parerile liber.

    Cat despre parerile mele poate au fost prea subtil exprimate pentru a le intelege. Spre deosebire de tine m-am documentat inainte de a vorbi nu dupa.

    Te invit sa te documentezi si dupa aceea sa-ti dai cu parerea despre un material si eventul sa acorzi mai mult respect parerii celorlalti si sa nu o iei personal

  28. September 1, 2010 2:53 pm Permalink

    @Dragomir
    Pai aia zic si eu, exploatare cu cap.. in toata lumea nu prea ai cu cine sa discuti, d-apoi la noi in tara..

  29. September 1, 2010 2:59 pm Permalink

    Lorand, si de ce nu iei contact cu ei sa te lamuresti? Sau ti-a fost servit la fileu un motiv ca sa sistezi orice fel de dialog. Dar in fine… daca consideri ca deja stii argumentele ONG-urilor atunci nu mai am nimic de adaugat decat ca imi doresc sa inceapa RMGC-ul exploatarea si dupa ce toate metodele “safe 100%” prezentate de ei vor esua lamentabil si nu doar zona RM va fi grav afectata ci si alte zone pentru ca deh.. poluarea nu stie de granitele facute de oameni (posibil sa afecteze si zone din Ungaria o eventuala poluare cu cianuri) si dupa ce zona nu va mai avea nicio alternativa precum cele pe care le are acum, atunci ma astept la un nou post in care sa zici” sorry”, da?

  30. September 1, 2010 3:01 pm Permalink

    Ah by the way, stiati ca George Soros este actionar indirect la Gabriel Resources Ltd…. ding ding ding!

    Noi nu mai avem nici un cuvant sincer, cartile-s deja facute :)

  31. September 1, 2010 3:06 pm Permalink

    @Mihai
    Stai tu foarte calm ca nu risca ei poluare cu cianura ca isi vand si rinichii pentru a plati amenzile enorme.

  32. September 1, 2010 3:12 pm Permalink

    Da Lornad.. totul e un biznis… Chiar si vietile noastre, dar banuiesc ca o sa te ingrijoreze abia cand o sa te afecteze direct.
    “[...]nu stiu daca cineva poate identifica macar o zona miniera la nivel mondial unde activitatea de minerit sa fi produs o dezvoltare durabila in zona exploatarii.[...]
    In campaniile media, compania RMGC incearca mereu sa ne convinga ca proiectul va relansa activitatea de minerit din zona, oferind locuri de munca si prosperitate.
    Ceea ce prea putina lume stie insa este faptul ca activitatea miniera a continuat la Rosia Montana pana in anul 2006.
    Pretinsul salvator din ziua de azi al zonei, RMGC, a fost chiar cel care a solicitat Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale stoparea exploatarii miniere. Asadar, cei de la RMGC sunt direct responsabili pentru exacerbarea somajului din zona, iar astazi incearca sa ne convinga ca proiectul lor este singura solutie pentru locuri de munca la Rosia Montana.”
    Mai multe puteti citi aici http://www.ziare.com/rosia-montana/proiect/dezbatere-ziare-com-rosia-montana-iv-drama-umana-1032177

  33. hans's Gravatar hans
    September 1, 2010 3:16 pm Permalink

    @Lorand – cat te-au platit ? asta ca sa nu crezi ca vreau sa fiu subtil si sa nu trec direct la baioneta

    legat de articol, se vede ca are ingredientele standard la care pica 80% din “observatorii din fata monitorului”

    experienta personala, am vazut… , am facut , am vb. cu oamenii , cand vad ca nu esti de-al niciunei parti ( or fi crezut ca te-ai teleportat sau ai calatorit in timp ) , ..etc

    am vazut acum vreo 4 luni un documentar super bine realizat de niste profesionisti care intr-adevar nu au legatura cu nicio parte. ei sunt intr-adevar impartiali si prezinta ambele parti , ambele idei, problemele care pot sa apara si banii care o sa ajunga acolo . il puteti vedea aici : http://vimeo.com/3128543 si se numeste “Gold Future- Rosia Montana” realizat de PBS.

    acolo se pot vedea oamenii cum sunt cu adevarat, se poate vedea ca cei cu care ai vb. tu sunt probabil aceeasi care sunt : tineri, fara locuri de munca, lipsiti de idei, si neaparat ROMANI. pun accentul pe chestia asta pentru ca povestile de acolo spun multe despre noi ca oameni si ca popor. am ramas uimit de forta de care a dat dovada biserica catolica (sunt ortodox deci nu “tin” cu ei ) in lupta cu RMGC. biserica ortodoxa in schimb ce a facut? a vandut bisericile ridicate din banii oamenilor de acolo … fara ca macar sa-i intrebe ceva …si sunt multe alte elemente in documentar care este trist, foarte trist. nu este recomandat celor care sustin acest proiect pentru ca probabil o sa aiba 2 probleme … nu o sa inteleaga multe ( e in engleza ) iar daca au trecut de primul impediment o sa ramana cu sechele pe viata din cauza problemelor care e posibil sa apara daca se incepe mineritul cu adevarat acolo (sunt si acum extrem demulte probleme )

    una din chestiile care promovate eronat in articol si peste tot in prezentarile RMGC este ca proiectul este foarte sigur
    “Mineritul cu cianuri este sigur. Daca nu intelegi procesul simpla mentionare a cuvantului cianuri te face sa tremuri. Este o substanta extrem de periculoasa si nu ar trebui folosita. Insa este cea mai eficienta metoda de minerit – si procesul este foarte sigur.” – am vaga impresie ca cineva nu vrea sa-si faca temele

    se poate citi aici :
    http://www.ngo.ro/site_item_full.shtml?x=7919
    si aici
    http://www.evenimentul.ro/articol/poluarea-siretului-cel-mai.html

    sunt articole vechi nemodificate si mai mult ca sigur neimpregnate cu idei care au inceput sa fie imfipte in testele moi de prin 2003-2004.

    sa citim printre randuri in cele 2 articole si sa ne gandim. oricat de sigura ar fi zona si iazurile de deversare tot se va gasi cineva sa fure ceva (asta ne e natia, si o spune cu cea mai mare tristete fiind nationalist ) . poate nu fura tevi, poate fura 2-3 becuri, nu pune betonul care trebuie la iaz, sau fura 2-3 saci de ciment,…intelegeti ideea … ideea e ca nimic nu e sigur, si chiar daca ar fi un cutremur e de ajuns sa distruga tot. care sunt sansele sa se produca un cutremur in zona ? … ia vedeti la institul roman de fizica pamantului ..o sa ma minunati iar

    sunt curios daca posesorul blogului are argumente serioase sa raspunda la provocarile mele

    ps. toata lumea vrea sa castige un ban, ar fi bine ca la finalul zilei sa fim si multumiti de modul in care am castigat acei bani si daca o sa ne simtim la fel de bine si a doua zi iar in oglinda o sa vedem o persoana buna sau rea

  34. September 1, 2010 3:57 pm Permalink

    Nu, nu il am dar poti lua contact cu cei de la ziare.com sa actualizeze linkul din articol si eventual poate mai au si alte documente sa ti le puna la dispozitie.

    Din punctul de vedere al banilor dati in presa nu mai zic nimic.. doar ca voi da doua linkuri de la doua dintre actiunile in forta alea Greenpeace Romania impotriva RMGC, actiuni la care au fost si filmat atat PROTV si TVR si nu a aparut nimic pe post. Cand au fost intrebati jurnalistii de ce, raspunsul a fost ceva de genul “pai na.. s-a primit un telefon si nu s-a mai difuzat”.. Asta cum ti-o explici? Erau mai mult ca sigur subiecte destul de tari pt un jurnal mai ales ca astia sunt in stare sa difuzeze toate obscenitatile si sa faca bani si din tragediile umane.. aici linkurile: http://www.youtube.com/watch?v=oJkxPHCLcXo si http://www.youtube.com/watch?v=rXqFREKl9v8

    In Ghana trebuiau dusi jurnalistii romani sa isi formeze o opinie despre cianuri si respectul corporatiilor fata de oameni. Newmont Mining Corporation este principalul actionar (beneficiar) al proiectului Rosia Montana. http://www.youtube.com/watch?v=eijMR–iPEc.

    Nu ai dat niciun raspuns legat de invitatia mea la procesul Greenpeace Romania vs. RMGC. Eu zic ca acolo te poti edifica cel mai bine in privinta argumentelor pro si contra.

  35. Hans's Gravatar Hans
    September 1, 2010 5:24 pm Permalink

    @Iar legat de bani sunt si eu curios, poate ar trebui sa le emit o factura. Sincer, poate o sa ma duca si pe mine in Noua Zeelanda ca si pe Zoso si Arhi. – esti prost informat, mai citeste odata blogurile respective sa vezi cat de departe a ajuns zoso cu acel “bilet”. pe arhi nu-l citesc a se adreseaza unui alt public si ma deranjeaza

    @lorand – nu lucrez in niciun domeniu conex, poate doar daca IT-ul este considerat asa ceva si eu nu stiu …anyway

    @lorand p2 “Argumentele de genul “poate ca, sigur o sa, daca o sa” sunt nule din start. Poti mai mult de atat.” hai sa incercam sa vedem daca pot mai mult, am impresia ca ai inteles ce vroiam dar ai zis ca e mai bine sa ignori unde bateam, dar nu-i problema sunt berbec si imi place sa explic omului pe intelesul lui.

    stiu ca e lung si o sa ti se para cunoscut ce scriu (e mult sarcasm dar dupa acel poti mai mult vreau sa elimin orice fel de confuzie deci trebuie sa afirm pe intelesul tuturor ca aceasta asemanare din urmatoare parte este cauza de citatele luate din textul de mai sus scris de lorand )

    Tonul de inducere a credibilitatii “Vroiam informatii la prima mana, sa aud parerile tuturor” care trebui repetat mecanic cu accentual pus pe ideea de credibilizare /sinceritate “ si mai ales sa aflu de la cei direct afectati o parere sincera” si trebuie sap area reale “ lucruri care s-au si intamplat.”
    Se incepe cu o inducere de sentimente linsitite “ Am ajuns intr-o frumoasa zi” ca sa fie accentuat (ca si in paragraful precedent trebuie punctat cumva ) de duminica chiar in momentul inceperii Zilei Minerului “- duminica zi de relaxare ( a zis cineva liniste si relaxare? ) si zi in care multi romani merg la biserica si asta iar ii linisteste, “ un eveniment oarecum impropriu denumit avand in vedere ca minele sunt inchise.” – trebuia pus si ceva rau dar binenteles tintit spre cei care “au inchis minele” si cum laitmotivul acestei perioade e statul, o sa fie si acceptat usor.

    Cu cat o persoana e mai adormita cu atat o sa fie mai usor sugestionabila ”Rosienii sunt unii dintre cei mai faini oameni cu care am intrat in contact” si binenteles accentuat imediat “ si spun asta fara nici o retinere.” – parerile mele ( ale autorului textului vreau sa zic ) trebuie luate de bune in totalitate si trebuie create o paralela –eu spun bine de oameni si locuri deci trebuie sa fie correct si ce spun de RGCM. “ Sunt oameni simpli, harnici si dornici de munca. Mai mult de atat, nu au absolut nici o retinere si le spun lucrurilor pe nume.” – sunt corecti , trebuie sa se stie

    Cum trebuie sa fiu formator de opinie ( eu autorul articolului ) “Sunt convins ca putini jurnalisti, reporteri si oameni interesati de proiect, indiferent de care parte a baricadei se afla, au avut ocazia sa interactioneze cu ei asa cum am facut-o eu” – tinem minte “am facut-o” din prima mea postare.

    “Rosienii vor minerit. Indiferent pe cine ai intreba iti va spune ca ei vor sa munceasca. Minerit, turism, alte domenii conexe” punem cu bold ca vor minerit ( clar ca ei altii nu ar putea ) si aplicam la toata lumea. Doar ca afirmatia care e corecta pentru toata lumea e in fraza a doua in partea cu muncfa si nu in cea cu mineritul. “Toata lumea realizeaza ca redeschiderea exploatarii miniere este singura solutie fiabila de a tine in viata economia zonei.” –trebuie sa fie singura alternative, singura speranta, ultima sansa, trebuie sa le aratam neaparat mata moarta. Ca paralela, sunt atatea zone din tara asta care nu au peisajul de acolo, nu au sansa turismului, si e jale mare pe acolo dar nimeni nu-si pune problema ca zona o sa moara. ex. Mici orasele din baragan, sau mai aproape de brasovul meu zonele din covasna si hartghita unde chiar nu-ti poti explica de ce stau oamenii acolo si pentru ce se chinuie in loc sa plece in alt loc unde pot vi ajutati “Se reconstruiesc case, se reconditioneaza popasuri turistice, se reamenajeaza zone intregi – in primul rand pentru rosieni si in al doilea rand pentru turisti. Corect, sunt banii RMGC-ului, dar sunt singurii bani” . ciudat nu cand ne gandim ca exact in apuseni s-a rasturnat caruta cu promisiuni.

    Cum am vb destul de zona si de oameni iar cititorii sunt deja in mrejele mele pot sa bag si galusca “RMGC-ul are o fata umana. Cred este prima data cand aud de o companie care are programe CSR de o asemenea amploare, cu atat mai putin de una care are un intreg departament de relatii comunitare” – normal ca are la ce venituri o sa fie in zona aia cred si eu ca trebuie bagati bani si aratat la oameni ce pot sa castige si unde pot ajunge si ei un proverb spune ca trebuie sa te faci frate cu dracul ca sa treci puntea… “Pe langa ajutorul material care il ofera localnicilor le acorda si sprijin moral, psihologic si fizic. Mai mult de atat, trimit copiii la scoala in diferite locatii, ii cazeaza si in principal le acopera cam toate cheltuielile. Si asta fara macar sa fi sapat un metru de roca.” Hmm ..cam multe ajutoare si sprijin in relocare pentru unii care “o sa castige putin”
    A doua galusca trebuie bagata rapid cand lumea inca motaie si inghite tot “Mineritul cu cianuri este sigur” – doar daca se face in jocuri sau in mediu virtual si pps-uri. “. Acesta se desfasoara in circuit inchis si riscurile sunt aproape zero” – la fel a fost la baia mare, si accidentul de acolo e considerat al doilea ca nivel dupa cernobal pe partea de mediu la nivelul UE. Ce s-a intamplat acolo cu o firma extrem de competenta – doar erau australieni experti – aici avem canadieni experti…
    Urmatoarea fraza e memorabila “Google va poate fi la fel de folositor. In final, cianura rezultata nu va fi mai nociva decat cea din cafeaua pe care o beti in fiecare dimineata.” – repetam ca poate nu se intelege “cianura rezultata nu va fi mai nociva decat cea din cafeaua” si inca o data “cianura rezultata nu va fi mai nociva decat cea din cafeaua”. Aici am impresia ca autorul a scapat o pasarica si a avut un accent de sinceritate. Google poate sa va confirme ca toata cafeaua contine cianura ( pentru cei mai slabi de inger aceasta este o fraza la misto fata de aberatia spusa de Lorand )

    “Zona va fi reamenajata. Intreaga exploatare va lasa in urma un peisaj dezolant insa RMGC se obliga sa refaca intreaga zona. ‘ – promisiuni pentru un viitor stralucit. Cat costa refacerea zonei ? unde vor fi deversate cianurile “iazul de decantare care va acoperi un sat intreg” ? cine le mai primeste ca rusia accepta acum doar deseuri nucleare din centralele construite de ei. Firmele apar si dispar si dau faliment, cine spujne ca dupa 10 ani de exploatare nu o sa dea faliment RMGC –ul si o sa ia banii de pana atunci si o sa lase zona exact asa ? exista capuse care se creeaza pe astfel de contracte iar profitul poate fi ajustat sa fie unul minim. Acum au cumparat 100 de masini ( titlu de exemplu, nu am nici cea mai vaga idee cate au cumparat ) si locuiesc in 5 apartamente inchiriate ( iarasi cu termen de exemplu, nu am nicio informatie de niciun fel ) ..dar in momentul in care incep cu adevarat extractia si o sa aiba mai multi muncitori ( nu conteaza ca sunt din zona sau de aiurea ) o sa apara cel putin 2-3 firme care o sa inchirieze utilaje, forta de munca ( in sfarsit si in Romania a intrat moda cu inchiriatul persoanelor pe diverse joburi ) , inchiriatul de spatiu etc care o sa traga din profitul companiei mari RMGC prin aceste firmulite mici exact cat trebuie sa stea putin peste 0 la profit sa nu bata la ochii. Cand aurul e pe sfarsit eo sa se declare faliment la RMGC , banii lasati garantie o sa fie de ajuns sa achite datoriile la capusele formate tot de ei … si astfel isi recupereaza si garantia iar statul o sa aiba in n ani de exploatare un procent de x % din profit … care deja am aratat ca o sa fie mic, si o paguba de aur cat pentru n generatii ale noastre. + zona care o sa fie de nelocuit si surpriza, lasata in paragina cu sigurant ao sa produca un accident de mediu deci dubla paguba.
    Tinem minte si “Am vazut machetele si cel putin pe hartie arata extraordinar” – deci “am vazut”

    “Rationamentul principal este ca exista sute de galerii romane si pre-romane care ar trebui pastrate intacte pentru a putea fi vizitate si studiate” – nu trebuie pastrate toate, nu trebuie vizitate toate de toata lumea. A se vedea spre exemplu bastionul tesatorilor din brasov care are partile laterale din lemn atat de vechi si putrezite incat nu pot fi vizitate dar sunt in conservare si pot fi vazute si de jos. La fel sunt zone in castelul bran si castelul peles care nu sunt vizitabile dare le exista.

    “Ok, putem sa vizitam un kilometru, hai doi. Dar cati oameni cunoasteti care ar sta cateva zile in mina sa viziteze sute de kilometri, cu atat mai mult cu cat galeriile sunt vechi, nesigure, imbaxite, pline de gaze toxice si apa acida. Am o geaca pe care o pot linistit arunca din cauza apei din mina.” Cati locuitori are localitatea rosia Montana? Daca 40 % din ei ar avea cate o pensiune si fiecare pensiune ar avea o rata de acoperire de 30 % (atat are branul pe pensiuni ) atunci toata localitatea ar fi pe profit. In bran in 20 de minute ai terminat de vizitat castelul si ascultat povestile si gata. Aici drumul pana la cariere, povestile de acolo ar dura cu mult mai mult iar peisajul este aproape similar deci sunt motive sa se investeasca in turism, sunt motive clare sa iasa un profit serios de acolo pe partea asta , oportunitati exista mai ales ca “, eu am depistat un excelent loc pentru un teren de golf ” iar tu nu esti un specialist, deci daca apr 2 terenuri de golf + cariera ai rezolvat cel putin 2 agenti britanice de turism sa-ti trimita lume la cazat.
    “Plus, procesul de includere in patrimoniul UNESCO dureaza undeva in jur de 10 ani. Chiar daca procesul va fi pornit azi, in 5 ani Rosia Montana va fi moarta, la propriu” – rosia montanta exista dinainte sa te fi nascut tu, si stii cu se zice “nu mor caii cand vor curcile”
    “Mai mult de atat multa lumea pare sa uite (sau sa nu stie) ca in momentul in care o zona este inclusa in patrimoniul UNESCO orice fel de investitie se stopeaza. O alta mana cereasca pentru rosieni.” – cineva are ceva probleme aici de informare si iti recomand google-ul. Iti dau un singur exemplu Delta Dunarii care nu e in patrimonial Unesco dar e rezervatie a biosferei care presupune niste reguli mult mai stricte la “investitii in zona” si totusi vezi ca se dezvolta si e pe drumul cel bun. In ultimii ani a crescut exponential numarul de turisti STRAINI in zona respectiva.
    “Ma bucur nespus ca atat de multa lume este interesata de Rosia Montana. Chiar ar trebui, pentru ca este o alta lume – una frumoasa, cu oameni superbi, zambareti si saritori. Si da, ei trebuie salvati, insa de la saracie. Trebuie salvati cu o masa calda, o paine pe masa si un loc de munca onorabil, asa cum au avut si parintii si bunicii lor.” – stramosii lor nu au avut niciun RMGC in spate sa-I salveze, si cum ziceam oportunitati exista doar ca lumea e lenesa si vrea imbogatire rapida. Cred ca a picat la fix criza financiara si au scazut si sumele oferite in rosia Montana deci cativa au maid at inapoi cu siguranta doar pe motivul invidiei ( cum sa ia vecinul mai mult ca mine )
    A doua fraza memorabilia care o spui e asta “Nu trebuie salvati de pustani care lasa in urma seringi la un festival annual” si de data asta ai nimerit-o. vrei sa stii varsta si stilul de viata al celor care sunt acum angajati la RMGC din zona? Ei bine ce ai scris tu este partea adevarata din pacate. Ei au fost angajati sa-si convinga parintii care nu se lasa pacaliti usor si nu mai sunt interesati asa mult de bani pe cat sunt amagiti cei tineri care prefer sa castige o masina in cativa ani sis a-si piarda trecutul in aceeasi perioada. O fi bine sau nu doar viitorul ne va arata, dar trebuie sa tinem minte ca noi suntem romani iar legaturile cu familia si trecutul sunt altele decat cele din vest sau US unde copii la 16-18 ani pleaca la scoli sau la job-uri din oras in oras pentru fiecare cent in plus.
    “In luna septembrie exista sperante ca proiectul va fi (re)evaluat de catre mai marii de la Bucuresti. Sincer sper sa fie aprobat si intr-un final sa rasara soarele de aur si la Rosia Montana si sa revad si mai puternic zambetul pe buzele rosienilor” daca incepe excavarea atunci rosia Montana nu o sa mai existe si o le poti spune si sorcoveti sau cum vrei. Zambetul ala pe car-e afiseaza la primul maruntis primit o sa dispara cand o sa vada cum le dispar casele si trecutul. Cel mult o sa poata spune peste 10 ani la copii – vezi groapa aia, acolo ma jucam cand eram mic, iar cu atatea elemente chimice folosite – o sa aiba parte de o batranete rapida din pacate.
    Ce ma deranjeaza este ca nici nu ai incercat sa raspunzi la ce am scris in prima postare. Ti-am dat un link spre un documentar extrem de echidistant dar dupa cum se poate vedea – postarea mea – 3:16 PM , raspunsul tau 3:34 pm – nici macar nu ai incercat, deci nu e vorba de neinformare, este vorba de rea vointa

    Cine stie poate o sa raspunzi acum si cu altceva decat “poti mai mult de atat.”
    Si trebuie sa ma repet “Mai mult de atat sunt convins ca lucrezi in industrii conexe celor miniere si esti la curent cu tehnicile de explotare si cat de sigure sunt ele” – lucrez in IT in Romania si sunt nationalist. Prefer sa spun nationalist in sensul bun pentru ca nu ma asimilez grupurilor gen noua dreapta / grupuri anti globalizare care raspund intr-un mod uneori violent. Eu prefer sa combat pe cineva cu informatii si astept acelasi lucru.
    “Da, accidente se pot intampla, exemplul concret fiind cel al BP – dar asta nu e argumentul supreme” mare atentie la ce zici aici pentru ca dupa cum spune google in pagina asta

    de la baia mare unde s-a produs un dezastru ecologic care nu se va reface nici in 20 de ani, sunt doar 260 km si 3h 43 minute de mers cu masina. Nu ma crezi cu accidentul ala cu cianuri, uita-te la documentarul pus prima data cu link si o sa vezi imagini de acolo
    “Cat de pueril trebuie sa fii sa crezi ca toti cei care scriu ceva pozitiv despre proiectul de la Rosia Montana au fost cumparati de catre RMGC?” – mi-a placut din tinerete sa studiez oamenii, am facut master dupa partea de informatica pe psihologie deci nu vorbesc din auzite, iar in cazul tau dupa cum ai vazut in acest post exista ori multe lacune – improbabil, ori altceva – rea vointa am demonstrat mai sus ca exista pentru ca repet nu ai citit / urmarit nimic din ce ti-am sugerat. Puteai sa nu-mi raspunzi sa te documentezi si sa vi pregatit. Inca e timp

    ps “Ma bucur ca din umbra anonimatului faci afirmatii de specialist’ toata lumea care a postat pana aici a fost mai mult sau mai putin anonima, este dezavantajul internetului. aceleasi idei le putem dezbate si la o bere sau chiar la o urcare pe munte pentru ca nu sunt adeptul distrugerii mediului prin gratare si gunoaie aruncate

  36. September 1, 2010 5:46 pm Permalink

    Hans.. thumb up for you ;) . Mi-a placut analiza pe text si o sustin 100%. Gandind retrospectiv, acum dupa ce am citit comentariul tau, realizez ca si ceilalti bloggeri care au scris pe tema au folosit acelasi pattern ;)



Get your daily dose in your inbox